DRUGA RZECZPOSPOLITA W 100 PRZEDMIOTACH
II Rzeczpospolita trwała zaledwie 20 lat, ale wciąż budzi fascynację. Nic dziwnego – w historii Polski niewiele było okresów tak wielkiej kreatywności i mobilizacji we wszystkich możliwych dziedzinach. Pozbawiony państwa naród po 123 latach musiał wymyślić je na nowo. I zrobił to, począwszy od państwowej symboliki, publicznych gmachów, szkolnych podręczników i masowych organizacji poprzez mundury i broń dla wojska aż po najdrobniejsze przedmioty codziennego użytku.
Polacy w dwudziestoleciu żyli, kochali, bawili się i pracowali jak inni ludzie tej epoki, ale robili to we własnym, niepowtarzalnym i niespotykanym gdzie indziej stylu.
Świadectwem tego okresu w dziejach Polski są towarzyszące im przedmioty. Zwyczajne i niezwyczajne zarazem. Każdy z nich opowiada bowiem historię, którą trudno zrozumieć bez właściwego kontekstu. Dlatego książka ta nie jest zwykłym albumem ze zdjęciami. To nowy sposób opowiedzenia dziejów społecznych, politycznych, wojskowych, technicznych i kulturalnych II Rzeczypospolitej poprzez przedmioty, które identyfikują ją jako odrodzone, niepodległe i pełne młodzieńczej energii państwo:
• lalka szrajerka "Shirley Temple" i odbiornik radiowy Detefon,
• Koziołek Matołek i inne polskie komiksy,
• bombowiec Łoś, myśliwiec p-11c, pistolet vis i pojazdy pancerne z peryskopem odwracalnym Rudolfa Gundlacha,
• reklamy; „Cukier krzepi”, Polskiego Fiata 508 i Olla Gum,
• wieżowiec Prudential i obrotowy parkiet restauracji Adria,
• port w Gdyni i transatlantyk Batory,
• podkładka pod kufel z reklamą piwa Haberbusch i Schiele, opakowanie papierosów Egipskie,
• sławojka – toi-toika wszechczasów,
• Luxtorpeda – polskie pendolino lat 30. i Piękna Helena Pm 36-1,
• płyta wytwórni Syrena-Electro z nagraniem orkiestry Golda i Petersburskiego,
• motocykl Sokół, kamper na podróż dookoła świata i walcarka Tadeusza Sędzimira,
• meble w stylu art déco i naczynia z cukierni Ziemiańska,
• Dworzec Główny w Warszawie i Sala Sejmu Śląskiego.
Polscy projektanci z czasów dwudziestolecia przebojem wdarli się do światowej elity. Jak nikt potrafili łączyć modne wówczas trendy modernizmu czy art déco z motywami oddającymi wielokulturowy charakter młodego państwa. Dlatego przedstawione w tej książce przedmioty są nie tylko „kamieniami milowymi” historii II Rzeczypospolitej – potrafią zachwycać do dziś.
(opis wydawcy)